“Ik kom nu situaties tegen waar ik
in mijn studie nooit tegenaan liep,
en ik leer hiermee omgaan.”

#ikwerkaandetoekomst

“Ik kom nu situaties tegen waar ik in mijn studie nooit tegenaan liep, en ik leer hiermee omgaan.”

#ikwerkaandetoekomst

Maaike studeerde Pedagogische Wetenschappen en zet haar kennis nu in op de BSO

Maaike Straver (22) wilde na haar bachelor Pedagogische Wetenschappen graag meer praktijkervaring opdoen met kinderen. Zij zette de stap naar het werken in de kinderopvang.

Kun je ons iets vertellen over je achtergrond en je studie?

Maaike: “Ik ben in 2019 begonnen met mijn bachelor Pedagogische Wetenschappen. Het kiezen van een studie was best lastig voor mij, maar ik heb altijd al interesse gehad in psychologie en filosofie. Ik wilde graag meer begrijpen over menselijk gedrag, gedachten en gevoelens, zowel op individueel als groepsniveau. Ik heb uiteindelijk gekozen voor Pedagogische Wetenschappen, omdat ik me vooral wilde richten op kinderen.”

Hoe kwam je erbij om in de kinderopvang te gaan werken?

“Hoewel ik veel heb geleerd tijdens mijn studie, merkte ik aan het eind dat ik weinig praktische ervaring had, vooral in de omgang met kinderen. In al die tijd nam ik maar twee keer een test af bij kinderen. Toen ik eenmaal klaar was met mijn studie, voelde ik dat er echt een kloof was tussen mijn theoretische kennis en de praktijk van het werken met kinderen. Daarom besloot ik bij KindeRdam te gaan werken als pedagogisch medewerker. Gelukkig werd het vanaf januari 2022 mogelijk voor universitair geschoolde mensen om te werken in de kinderopvang, mits je ook voldoet aan aanvullende eisen.”

 

Toen ik eenmaal klaar was met mijn studie, voelde ik dat er echt een kloof was tussen mijn theoretische kennis en de praktijk van het werken met kinderen.

 

Aan welke aanvullende eisen moet je dan denken?

“Daarbij gaat het om meedraaien op de groep en het uitvoeren van praktijkopdrachten. Deze worden dan beoordeeld door een pedagogisch coach. Het gaat vooral om praktijkervaring opdoen, en hierop reflecteren.”

Hoe heb je het starten op de groep ervaren?

“Ik had helemaal geen ervaring met werken met kinderen toen ik begon bij KindeRdam. Dat maakte me behoorlijk onzeker en het voelde best spannend. Ik vroeg me af of ik wel geschikt was voor dit werk en hoe ik zou omgaan met de kinderen. Theorie en praktijk zijn immers vaak heel verschillend. Gelukkig kreeg ik de kans om de eerste 50 uur boventallig mee te draaien op de groep, wat me echt hielp om rustig aan te beginnen. Het was een aangename verrassing dat ik vrij snel merkte dat ik goed kon communiceren met de kinderen. Na een paar weken voelde ik me steeds zekerder en meer op mijn gemak.”

Hoe heeft je theoretische kennis je geholpen in je werk?

“Nadat ik mijn praktijkopdrachten had voltooid en mijn eerste 50 uur op de groep had doorgebracht, kon ik eindelijk mijn theoretische kennis in de praktijk brengen. Het is ontzettend leuk om te zien hoe wat ik had geleerd, echt van pas komt bij het begrijpen van de kinderen en hun ontwikkelingsbehoeften. Tegelijkertijd ben ik nog steeds aan het leren. Ik kom situaties tegen die ik nooit in mijn studie ben tegengekomen en leer elke dag hoe ik ermee moet omgaan. Werken bij KindeRdam is voor mij een enorm positieve ervaring en een belangrijke eerste stap in mijn professionele loopbaan.”

Wat zou je mensen met een theoretische achtergrond willen adviseren, die overwegen om in de kinderopvang te gaan werken?

“De keuze ligt natuurlijk geheel bij jezelf, maar het is zeker niet verkeerd om de praktijk in te gaan. Je leert weer nieuwe dingen dan die je in je studie hebt geleerd. Ik vind het erg leuk om de kinderen te leren kennen, je bouwt echt een band met ze op. Daarnaast zijn er ook veel doorgroeimogelijkheden voor als je uiteindelijk toch meer de theoretische kant op zou willen gaan, of theorie en praktijk wil gaan combineren. Als je nog twijfelt, zou ik adviseren om het gewoon te doen. Zo kan je erachter te komen of dit werk daadwerkelijk bij je past.”

Heb jij ook je bachelor en wil je aan de slag in de kinderopvang?

 

Maaike studeerde Pedagogische Wetenschappen en zet haar kennis nu in op de BSO

Maaike Straver (22) wilde na haar bachelor Pedagogische Wetenschappen graag meer praktijkervaring opdoen met kinderen. Zij zette de stap naar het werken in de kinderopvang.

Kun je ons iets vertellen over je achtergrond en je studie?

Maaike: “Ik ben in 2019 begonnen met mijn bachelor Pedagogische Wetenschappen. Het kiezen van een studie was best lastig voor mij, maar ik heb altijd al interesse gehad in psychologie en filosofie. Ik wilde graag meer begrijpen over menselijk gedrag, gedachten en gevoelens, zowel op individueel als groepsniveau. Ik heb uiteindelijk gekozen voor Pedagogische Wetenschappen, omdat ik me vooral wilde richten op kinderen.”

Hoe kwam je erbij om in de kinderopvang te gaan werken?

“Hoewel ik veel heb geleerd tijdens mijn studie, merkte ik aan het eind dat ik weinig praktische ervaring had, vooral in de omgang met kinderen. In al die tijd nam ik maar twee keer een test af bij kinderen. Toen ik eenmaal klaar was met mijn studie, voelde ik dat er echt een kloof was tussen mijn theoretische kennis en de praktijk van het werken met kinderen. Daarom besloot ik bij KindeRdam te gaan werken als pedagogisch medewerker. Gelukkig werd het vanaf januari 2022 mogelijk voor universitair geschoolde mensen om te werken in de kinderopvang, mits je ook voldoet aan aanvullende eisen.”

 

Toen ik eenmaal klaar was met mijn studie, voelde ik dat er echt een kloof was tussen mijn theoretische kennis en de praktijk van het werken met kinderen.

Aan welke aanvullende eisen moet je dan denken?

“Daarbij gaat het om meedraaien op de groep en het uitvoeren van praktijkopdrachten. Deze worden dan beoordeeld door een pedagogisch coach. Het gaat vooral om praktijkervaring opdoen, en hierop reflecteren.”

Hoe heb je het starten op de groep ervaren?

“Ik had helemaal geen ervaring met werken met kinderen toen ik begon bij KindeRdam. Dat maakte me behoorlijk onzeker en het voelde best spannend. Ik vroeg me af of ik wel geschikt was voor dit werk en hoe ik zou omgaan met de kinderen. Theorie en praktijk zijn immers vaak heel verschillend. Gelukkig kreeg ik de kans om de eerste 50 uur boventallig mee te draaien op de groep, wat me echt hielp om rustig aan te beginnen. Het was een aangename verrassing dat ik vrij snel merkte dat ik goed kon communiceren met de kinderen. Na een paar weken voelde ik me steeds zekerder en meer op mijn gemak.”

Hoe heeft je theoretische kennis je geholpen in je werk?

“Nadat ik mijn praktijkopdrachten had voltooid en mijn eerste 50 uur op de groep had doorgebracht, kon ik eindelijk mijn theoretische kennis in de praktijk brengen. Het is ontzettend leuk om te zien hoe wat ik had geleerd, echt van pas komt bij het begrijpen van de kinderen en hun ontwikkelingsbehoeften. Tegelijkertijd ben ik nog steeds aan het leren. Ik kom situaties tegen die ik nooit in mijn studie ben tegengekomen en leer elke dag hoe ik ermee moet omgaan. Werken bij KindeRdam is voor mij een enorm positieve ervaring en een belangrijke eerste stap in mijn professionele loopbaan.”

Wat zou je mensen met een theoretische achtergrond willen adviseren, die overwegen om in de kinderopvang te gaan werken?

“De keuze ligt natuurlijk geheel bij jezelf, maar het is zeker niet verkeerd om de praktijk in te gaan. Je leert weer nieuwe dingen dan die je in je studie hebt geleerd. Ik vind het erg leuk om de kinderen te leren kennen, je bouwt echt een band met ze op. Daarnaast zijn er ook veel doorgroeimogelijkheden voor als je uiteindelijk toch meer de theoretische kant op zou willen gaan, of theorie en praktijk wil gaan combineren. Als je nog twijfelt, zou ik adviseren om het gewoon te doen. Zo kan je erachter te komen of dit werk daadwerkelijk bij je past.”

Heb jij ook je bachelor en wil je aan de slag in de kinderopvang?